Wednesday 22 March 2023

Keburukan Intermittern Fasting Yang Ramai Tak Tahu

 


Assalamualaikum hai semua. Sihat?

Minggu ni ramai yang busy dengan anak baru mula sekolah. Anak sulung Ana, kakak Wardah mula naik darjah 1. Kelam kabut jugak lah. Huhu. Lepas ni kita sibuk persediaan puasa pulak. Banyak manfaat berpuasa sebenarnya selain menyihatkan badan.

Firman Allah di dalam Al-Quran berkaitan puasa.

 

PUASA, INTERMITTENT FASTING

Selain berpuasa Ramadhan, kita mesti pernah dengar dengar tentang puasa intermittent fasting kan? Ana sebenarnya nak cerita pasal keburukan Intermittent Fasting yang ramai tak tahu. Eh? Intermittent fasting ada keburukan?

Selalunya kita banyak dengar yang indah indah sahaja tentang intermittent fasting je kan? Antaranya bantu berat turun lebih cepat sehingga kan intermittent fasting atau singkatannya IF menjadi trend dan diet yang popular dalam kalangan selebriti dan orang ramai.


Ok ya sebelum tu, baru-baru ni Master Norita upline master Ana ada menganjurkan satu kelas Nutraceutical secara offline dan online yang disampaikan oleh Dr. Redza Benjamin, seorang Saintis lulusan Harvard Medical School yang berkepakaran dalam bidang Nutrigenomics.

 

Kelas bisnes Shaklee dan juga kelas Dr Redza.

Dr Redza yang kini sembuh dari kanser tanpa chemotherapy.


Dr. Redza ni seorang bekas pesakit kanser tahap 4. Alhamdulillah beliau sembuh dan masih mengamalkan gaya hidup sihat. Beliau ada berkongsi ilmu tentang kelebihan berpuasa dalam menurunkan berat badan.

 

AUTOPHAGY

Kebaikan berpuasa pada badan kita mengikut jam.


Rajah di atas menunjukkan bagaimana sistem badan kita bertindak semasa kita berpuasa. Selepas 18 jam, proses autophagy bermula. Proses autophagy ni proses yang sangat penting untuk kita ada sel-sel yang sihat.

 

KAITAN AUTOPHAGY DENGAN INTERMITTENT FASTING


Autophagy ini adalah cara sel-sel membersihkan dirinya yang rosak, untuk menjana semula sel-sel baru yang lebih sihat. Mekanisme autophagy memberi peluang badan memelihara badan di mana ia boleh keluarkan sel yang rosak dan kitar semula bahagian-bahagian yang perlu untuk dibersihkan secara selular.


Proses autophagy di mana sel diperbaharui.


Dengan intermittern fasting, kita dapat mencapai autophagy. Tapi, dengan berpuasa kita dapat mencapai tahap autophagy 3x lebih cepat berbanding intermittent fasting.

 

Kelebihan sistem autophagy.

KEBURUKAN INTERNMITTERN FASTING YANG RAMAI TIDAK TAHU



Ok ini adalah antara keburukan intermittern fasting yang ramai tak tahu. Mari ana terangkan lebih lanjut. 😊


  1. TIADA PANDUAN KHUSUS PELAN PEMAKANAN HARIAN.


Salah satu keburukan intermittent fasting ialah tiada kaedah atau panduan pengambilan pemakanan yang tertentu yang dapat digunakan sebagai rujukan bagi orang yang baru nak memulakan intermittent fasting. Kaedah yang boleh dijadikan panduan hanya lebih kepada kaedah menghadkan tempoh makan. Iaitu contoh intermittent fasting yang paling ramai buat ialah feeding window; makan selama 8 jam, dan fasting window; berpuasa selama 16 jam.


Apabila tiada panduan kaedah pemakanan untuk intermittent fasting yang betul, kita berisiko untuk makan berlebihan dari kalori yang diperlukan dan mengambil makanan mengandungi lebihan gula garam. Kesannya, kejayaan untuk menurunkan berat badan agak sukar dicapai.

 

2.TAHAP COLLAGEN BERKURANGAN SEBANYAK 90%.

 

Antara keburukan Intermittent Fasting juga ialah menyebabkan penuaan kulit. Apabila kulit kekurangan collagen sebanyak 90% melalui internmittent fasting, kulit akan jadi kering dan hilang keanjalan.

Kadang kala ada orang yang mengamalkan intermittent fasting turun berat badan, kurus tetapi kulit pun turut kendur. Kenapa?


Apabila berat badan berubah, kolagen yang dapat dihasilkan badan turut berubah. Jadi, apabila kolagen semakin berkurangan dalam badan, kulit pun akan jadi kurang elastik, kering dan tidak anjal. Kesannya kulit kendur dan berlaku kedutan.

Jadi, untuk elakkan kulit kulit kendur dan kedut, adalah lebih baik jika kita turut mengambil kolagen sebagai supleman pekengkap bila buat intermittent fasting atau kita berpuasa. Jadi kita pun dapat kurus dengan kulit yang cantik dan anjal.

Dan semestinya anda boleh ambil Collagen Powder Shaklee antara kolagen terbaik bagi mencantikkan dan menganjalkan kulit serta pelabagai manfaat lain.

 

Manfaat collagen Powder Shaklee yang membantu semasa berpuasa atau intermittent fasting.

3. KULIT GATAL.

 

Antara lain keburukan Intermittent Fasting ialah menyebabkan kulit gatal. Kulit kering, menggelupas sehingga menjadi gatal dan menyakitkan boleh terjadi semasa intermittent fasting dan berpuasa Ramadhan atau sunat. Kulit gatal ini berpunca dari kesan dehidrasi atau kekurangan air semasa berpuasa.

Kulit gatal-gatal.


Untuk mengelakkan kulit anda daripada gatal semasa melakukan intermittent fasting, anda boleh:

Minum air secukupnya. Ambil air 1 liter bagi setiap 25kg berat badan.

Mengambil air Performance Drink Shaklee. Performance Drink mengandungi elektrolit yang dapat membantu keseimbangan cecair tubuh disamping mengelakkan daripada berlakunya dehidrasi. Bila terhidrat, kegatalan kulit dapat dielakkan.

 

Manfaat performance Drink Shaklee yang membantu dalam berpuasa atau Intermittent fasting.



4. MUDAH MOODY.

 

Cepat moody juga merupakan salah satu keburukan intermittent fasting. Bila berdiet dengan intermittent fasting, kita akan selalu murung, diganggu rasa cepat rasa lapar dan pening, penat, lesu, lenguh-lenguh.

Moody atau mood tidak stabil bila berpuasa atau intermittent fasting.


Walau bagaimanapun, kita boleh elakkan keadaan ini dengan mengambil suplemen. Contoh nya dengan pengambilan B complex, kita dapat mengawal mood kita. Untuk elak lenguh-lenguh kita boleh ambil pula suplemen kalsium Shaklee iaitu osteonutrix Shaklee.

 

5. GANGGUAN TIDUR ATAU INSOMNIA.

 

Tidur terganggu juga merupakan keburukan Intermittent Fasting. Rasa lapar yang keterlaluan semasa melakukan intermittent fasting boleh menyebabkan tahap kortisol kita meningkat. Kortisol ini ada lah sejenis hormon yang dihasilkan ketika badan stress dan gula dalam badan rendah.

Keadaan lapar berpuasa malam  semasa intermittent fasting, menyebabkan peningkatan hormon kortisol. Apabila paras hormon kortisol tinggi dalam badan, hormon melatonin akan rendah. Hormon melatonin ini amat diperlukan oleh badan untuk buat kita mengantuk dan mendapatkan tidur yang lena. Jadi, bila hormon kortisol yang tinggi ini akan menyebabkan Kita insomnia dan sukar tidur malam.

Insomnia atau masalah tidur akibat lapar.


Namun, anda boleh mengambil ESP Shaklee atau cinch Shake Shaklee sebagai meal replacement bagi memberi kesan kenyang yang lebih lama semasa melakukan intermittent fasting. Anda jugak boleh mengambil ResV yang mengandungi polifenol yang dapat bantu tidur lena.


CARA MENINGKATKAN PROSES AUTOPHAGY


Untuk membantu meningkatkan proses autophagy, Kita boleh mengambil perkara-perkara yang membantu kita dalam berpuasa seperti set puasa Shaklee.

Di sini ada beberapa jenis Supplemen Terbaik yang dapat membantu kita mengaktifkan autophagy:

  • resveratrol (iaitu sejenis polifenol)a
  • staxantin (juga sejenis polifenol)
  • Berberine
  • Citrus Bergamot
  • Turmeric

Dalam Shaklee ada resveratrol yang dapat membantu proses autophagy iaitu Vivix Shaklee.

Bahan utama dalam vivix.


Manfaat vivix.


Dengan pengambilan suplemen atau makan tambahan yang mengaktifkan autophagy, tubuh kita dapat mencapai proses autophagy secara maksimum. Ibarat puasa sikit hari je tapi proses autophagy yang dicapai macam berpuasa banyak hari. Best kan?

KESIMPULAN


Kesimpulannya, Intermittent Fasting membantu proses autophagy atau proses memperbaharui sel dalam tubuh kita. Walau bagaimanapun puasa Ramadhan 3 kali lebih cepat capai autophagy berbanding Intermittent fasting. 


Tapi untuk capai maksimum autophagy dan menurunkan berat badan dengan lebih sihat semasa intermittent fasting, serta kurangkan kesan buruk semasa berpuasa atau Intermittent fasting, lebih baik jika ditambah suplemen atau vitamin yang sesuai dengan anda untuk kelengkapan nutrien dalam badan kita.


Antara suplemen Shaklee.





Nak turunkan berat badan dengan sihat, nak puasa dengan sihat, meh wasap Ana. 😊


#blogmegashaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023


2 comments:

Nila Anggraini said...

Takutnya kesan buruk IF tu. Terima kasih perkongsian sis.

Afiela Khan said...

amazing sharing! tq dear

Ana sertai Projek #NextLevelBlogging By Master Norita

Ana sertai Projek #NextLevelBlogging By Master Norita
Master Norita selaku penaja utama

PROMO MAC YOUTH SKINCARE

PROMO MAC YOUTH SKINCARE
Nak Cuba? Meh hubungi Anaa 017-9376047