Wednesday 21 June 2023

3 Petua Berkesan Hilangkan Jeragat


Assalamualaikum dan salam Sejahtera semua. Terima kasih kerana anda sudi melawat blog Ana. Ana doakan anda semua sihat dan ceria selalu.


Kebelakangan ini, ramai sahabat handai dan ahli keluarga berumur 30-an yang bersuara muka mereka mula ditumbuhi jeragat. Jadi hari ni ana nak berkongsi dengan anda tentang 3 Petua Hilangkan Jeragat yang berkesan.


Apa Itu Jeragat


Jeragat atau term dermatologi nya "hyperpigmentation" bermula dengan penghasilan melanin berlebihan. Bila kulit dah tak boleh meneutralkan melanin berlebihan, tompok-tompok kecil muncul di bahagian muka di dahi, pipi, hidung dan sekitar mulut. 

Jeragat selalunya berwarna lebih gelap dari warna kulit asal dan menyebabkan tona kulit tidak sekata. Walau bagaimanapun, jeragat ini sejenis penyakit kulit yang tidak berbahaya. 

Untuk pengetahuan anda, jeragat ini perlu dirawat dari dalam. Penggunaan pencuci muka dan krim muka hanya mampu merawat lapisan kulit luaran sahaja tidak dapat merawat lapisan dalam kulit. Sebab itulah jeragat tidak hilang.


Jenis-jenis Jeragat


Epidermal

Jeragat bahagian atas lapisan sel kulit atau lapisan luar. Jeragat biasanya berwarna coklat cair. Jeragat epidermis ini boleh dirawat dan dicegah menggunakan produk penjagaan kulit wajah seperti krim muka dan pencuci muka.


Dermal

Jeragat ini terjadi dbawah lapisan sel kulit. Jeragat ini tidak dapat dicegah dengan mengguna krim dan pencuci muka. Tetapi berkesan dengan pemakanan sihat dan produk penjagaan wajah kursus jeragat.


Campuran

Jeragat yang terjadi ni gabungan kedua-dua jenis jeragat Epidermal dan Dermal. Jenis ini memerlukan penjagaan rapi bagi mengelakkan ia terus merebak ke seluruh wajah dan menyebabkan kulit menjadi kusam.



Punca Jeragat

Antara punca jeragat ialah masalah hormon, ubat-ubatan, terkena cahaya matahari dan tersilap memilih skincare.



Petua Hilangkan Jeragat

Antara petua hilangkan jeragat ialah:


1. Gunakan perahan jus lemon 

Jus lemon mengandungi vitamin C dan asid sitrik yang sangat efektif untuk melawan masalah pigmentasi pada kulit. Jadi, ia mat berkesan untuk memudarkan jeragat. Selain memudarkan jeragat dan parut, jus lemon juga dapat mencerahkan wajah.


Caranya:

Ambil 2-3 sudu teh jus lemon dan sapukan ke atas kawasan berjeragat. Biarkan selama 8 hingga 10 minit dan lakukannya 2 kali sehari untuk kesan yang terbaik.


2. Gunakan Baking Soda

Baking soda atau soda penaik bagus untuk pengelupasan minyak, kotoran dan sel-sel kulit mati dari kulit secara lembut. Sambil ia mengekalkan keseimbangan pH kulit. 


Caranya:

Buat pes tebal dengan cara campurkan satu sudu teh baking soda dengan sedikit air. Sapukan pada kawasan yang terjejas. Lepas beberapa minit, barulah cuci muka. Lakukan 2 atau 3 kali seminggu untuk kesan yang terbaik.


3. Gunakan serbuk kunyit

Kunyit merupakan salah satu cara menghilangkan jeragat secara tradisional. Kajian menunjukkan, curcumin yang terkandung dalam kunyit boleh mengurangkan penghasilan melanin pada kulit yang menyebabkan jeragat.


Caranya:

Campurkan 1 sudu teh serbuk kunyit bersama jus lemon. Kemudian, kacau sehingga ia membentuk pes yang pekat. Sapukan pada kawasan yang diingini. Kemudian, tunggu sehingga ia kering. Ulang untuk kesan yang terbaik.



Vitamin Hilangkan Jeragat


Vitamin E

kapsul vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, parut, acne dan bintik penuaan, jeragat ataupun pigmentasi. 



Vitamin C

Vitamin C dapat melambatkan simptom penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi, jerawat dan jeragat. 



GLA

Antara punca jeragat ialah masalah hormon yang tidak seimbang. GLA membantu menghilangkan jeragat dengan cara mengawal paras hormon estrogen dan testosteron.



Vivix

jeragat berlaku disebabkan oleh kesan radang/inflamasi pada kulit akibat radikal bebas. Radikal bebas yang terlalu banyak menyebabkan melanin (pigmen gelap) terhasil tidak normal. Apabila melanin terlalu banyak, belakunya jeragat.



Vivix tinggi antioksidan. Antioksidan ini yang membantu mengawal lebihan radikal bebas dalam badan. Vivix juga mengandungi resveratrol yang menghalang kerosakan sel yang menyebabkan jeragat berlaku.





Skincare Hilangkan Jeragat


Jeragat juga boleh dihilangkan dengan menggunakan skincare Shaklee iaitu youth. Boleh tengok testimoni di bawah.










Kalau anda nak tahu, sekarang tengah ada promo untuk vivix. Kalau anda nak hilangkan Jeragat several, ana suggest ambillah vivix. Vivix boleh baiki jeragat hingga ke bahagian sel. Dengan menjadi ahli, anda dapat jimat banyak.




PROMO VIVIX BULAN INI



A) 1 RESV + 1 VIVIX @ 5% OFF = RM785.70 

🎁 Free Red Gift Box

🎁 Cash Back RM36


B) 3 VIVIX @ 10% OFF = RM1,077.30

🎁 Cash Back RM82


Setiap pembelian, anda dapat:

🎁 Free Membership

🎁 Free Postage

🎁 Berpeluang dapat lucky draw



Cara Daftar Ahli Shaklee & Cara Nak Jadi Ahli Shaklee dengan cepat boleh isi borang daftar ahli Shaklee . Nak Daftar Ahli Shaklee Online dengan cara mudah dan terpantas hanya

https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1180801

Boleh tengok Testimoni Shaklee ana. Hubungi ana untuk dapatkan produk yang sesuai dan info produk lebih lanjut.


#NextLevelBlogging

#BlogMegaShaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

No comments:

Ana sertai Projek #NextLevelBlogging By Master Norita

Ana sertai Projek #NextLevelBlogging By Master Norita
Master Norita selaku penaja utama

PROMO MAC YOUTH SKINCARE

PROMO MAC YOUTH SKINCARE
Nak Cuba? Meh hubungi Anaa 017-9376047